CARI Malay Forums

 Forgot Pass?
 Register

Facebook Login

Login by Facebook

Forum : Gosip |  Hiburan |  Isu Semasa & Politik |  Peristiwa |  Lawak & Santai |  Sukan |  Informasi |  Kesihatan |  Soal Jawab Agama |  Negeri & Negara
Wanita & Lelaki |  Cinta & Perhubungan |  Belia & Pengetahuan |  Komputer & Internet |  Hobi |  Buku & Penulisan |  Koleksi Gambar
English Channel |  தமிழ் மக்கள் |  Jual/Beli |  Maklum Balas |  CARI Rasmi |  Cari Contest
123Next
Return Post new threads
Show: 35662|Reply: 61

Bagaimana Pakaian dan Pertuturan Masyarakat Melayu di zaman dahulu kala?

[Copy link]

Rank: 14Rank: 14Rank: 14Rank: 14

Post on 29-2-2008 01:39 AM |All posts

To get Malaysia's most comprehensive information, news, life sharing here!
Register as a CARI member NOW!

Register Login or Facebook Login

Assalamualaikum dan salam sejahtera...
di sini aku ingin bertanya bagaimana cara pakaian orang melayu di Tanah Melayu waktu zaman dahulu kala 400 ke 500 tahun sebelum ini.
macam mana cara berpakaian dan bagaimana loghat pertuturan mereka pada zaman tersebut?
adakah transkrip atau bahan sejarah lain yang boleh menunjukkan cara pemakaian dan pertuturan mereka?

sebab aku bertanya bila aku tengok cerita purbawara aku terfikir macam ni ka cara hidup..cara berpakaian..cara bertutur..
pendek cerita budaya di zaman dulu...
tengok masyarakat Cina mereka ada gambaran bagaimana budaya mereka mengikut dinasti...maaf kalau tak betul...
mereka ada pelukis yang boleh merekod dgn lukisan budaya mereka...

to moderator.kalau thread ni dah ada tolong delete...
1

View rating log

living and dying
laughing and crying
Reply

Props Report

Rank: 4

Post on 29-2-2008 02:09 AM |All posts
boleh p mizum kalo nak tahu kot...
Reply

Props Report

Rank: 14Rank: 14Rank: 14Rank: 14

Post on 29-2-2008 11:38 AM |All posts

Reply #2 damaii's post

kalau p muzium ada ka pakaian orang dulu.....
yang real punya....
living and dying
laughing and crying
Reply

Props Report

Rank: 10Rank: 10Rank: 10

Post on 29-2-2008 04:16 PM |All posts
yang aku tahu, org dulu bersampin nak cover anu
Reply

Props Report

Rank: 10Rank: 10Rank: 10

Post on 29-2-2008 04:38 PM |All posts

samping..

aku selalu terasa 'anu' macam terhighlight kalau pakai jeans... nak pakai samping sorang2 takut orang cakap gila pulak...  serius ni..bukan make-up story..
Reply

Props Report

Rank: 14Rank: 14Rank: 14Rank: 14

Post on 29-2-2008 09:58 PM |All posts
tadak ka segala artifak sejarah macam lukisan ka menunjukkan gambaran pemakaian orang melayu di zaman dahulu?

segala catatan mengenai pertuturan seharian?

aku dok terdinosoraq benda ni...
zaman dulu dah ada ka loghat Kedah Kelantan Perak dan sebagainya?
living and dying
laughing and crying
Reply

Props Report

Rank: 8Rank: 8

Post on 29-2-2008 10:10 PM |All posts
yelah. aku pun minat gak nak tau. tahun depan aku nak naik time machine pegi zaman hang tuah. so kena gak tau sikit budaya percakapan dan pemakaian zaman tu. risau kalau aku pakai spender kaler kuning nanti kena sula pulak ngan sultan.
Reply

Props Report

Rank: 10Rank: 10Rank: 10

Post on 1-3-2008 02:06 PM |All posts
waktu kecik2 dulu aku pernah tengok bra nenek aku. taklah mcm bra zaman moden nii.... kira bra dia mcm barut yg dipakaikan utk bayi.
Reply

Props Report

Rank: 14Rank: 14Rank: 14Rank: 14

Post on 2-3-2008 01:11 AM |All posts

Reply #8 ra5101's post

tamau yang tu...
ni cerita 400 ke 500 tahun sebelum ni...
macam mana budaya mereka?
living and dying
laughing and crying
Reply

Props Report

Post on 3-3-2008 08:34 AM |All posts
Aku ada maklumat pasal nih..
Nanti aku "add" kan...

[ Last edited by  ijad_adiputera at 3-3-2008 09:22 AM ]
Sejarah adalah guru terbaik buat kita semua. Sejarah perlu difahami dan dihayati, bukan untuk dihafal. Jika kita tahu menghayati dan memahami sejarah, maka kita akan menemui kembali jalan yang membawa diri kita kepada asal-usul kita.
Reply

Props Report

Rank: 14Rank: 14Rank: 14Rank: 14

Post on 3-3-2008 09:20 AM |All posts

Reply #10 ijad_adiputera's post

okeh......
living and dying
laughing and crying
Reply

Props Report

Post on 3-3-2008 09:24 AM |All posts
Hairan aku...
Kenapa gambar tak muncul? :@ :@

[ Last edited by  ijad_adiputera at 3-3-2008 09:47 AM ]
Sejarah adalah guru terbaik buat kita semua. Sejarah perlu difahami dan dihayati, bukan untuk dihafal. Jika kita tahu menghayati dan memahami sejarah, maka kita akan menemui kembali jalan yang membawa diri kita kepada asal-usul kita.
Reply

Props Report

Post on 3-3-2008 10:00 AM |All posts
Pakaian Tradisional Melayu Kelantan


Lelaki = Baju Melayu Cekak Musang (pakaian petani rakyat Kelantan).
Wanita = Kebaya Kota Bharu.


Lelaki = Baju Melayu Teluk Belanga (pakaian petani rakyat Kelantan).
Wanita = Kebaya Kota Bharu.


Lelaki = Baju Sikap atau Baju Putera Raja (pakaian kerabat diraja Kelantan).
Wanita = Busana Cik Siti Wan Kembang Berkemban Jantan (pakaian kerabat diraja Kelantan).


Busana Cik Siti Wan Kembang Berkemban Jantan (klasik).


Lelaki = Baju Sikap Kelantan.
Wanita = Busana Cik Siti Wan Kembang (biasa).


Pakaian Cik Siti Wan Kembang yang diubahsuai.


Baju Sikap (Pakaian pembesar Kelantan pada zaman dahulu).


Pakaian Pak Yong di dalam Dramatari Melayu Mak Yong.


Pakaian Mak Yong yang dipermodenkan.


Pakaian Tarian Asyik.


Lelaki = Baju Sikap Kelantan.
Wanita = Baju Kebaya Labuh.


Baju Sikap dipadankan dengan Baju Melayu Teluk Belanga (pakaian kerabat diraja Kelantan).

P/S: Sekejap lagi aku akan "paste"kan gambar pakaian tradisional Melayu Kedah pula...
Sejarah adalah guru terbaik buat kita semua. Sejarah perlu difahami dan dihayati, bukan untuk dihafal. Jika kita tahu menghayati dan memahami sejarah, maka kita akan menemui kembali jalan yang membawa diri kita kepada asal-usul kita.
Reply

Props Report

Rank: 7Rank: 7Rank: 7

Post on 3-3-2008 10:09 AM |All posts

Reply #13 ijad_adiputera's post

tak salah aku orang kelantan zaman dulu (abad ke 19 ke bawah),pengantin pompuan time kawin tu gune pakainan kemban jek.. dulu ade keluar dekat the star gambar zaman tu. seksi giler siot! lagi simple dari baju Berkemban Jantan tuh.
Reply

Props Report

Rank: 9Rank: 9Rank: 9

Post on 3-3-2008 11:01 AM |All posts

Reply #13 ijad_adiputera's post

model yg lelaki tuh org gosssipkan dia 'mak hayam'
aku rasa mmg org dulu2 berkemban kot..
baju kurung bila islam datang..
baju kurung maksud asalnya baju 'terkurung'
cara org dulu ckp mmglah guna melayu klasik..
loghat mmg wujud sejak dulu
http://remizationlineshop.blogspot.com
Reply

Props Report

Post on 3-3-2008 11:09 AM |All posts
Pakaian Tradisional Melayu Kedah


Lelaki = Baju Melayu polos berpotongan jaket, bersamping pelikat dan bersongkok.
Wanita = Baju Kurung Kedah kain baldu dipadankan kain tenun dan selendang


Lelaki = Baju Melayu Cekak Musang polos, bersamping songket dan berbaju Sikap baldu bersulam serta tengkolok.
Wanita = Baju Kurung Kedah fabrik songket bunga tabor.


Baju Melayu dipadankan dengan Baju Sikap dan samping kain tenun.


Baju Kurung Kedah kain kasa warna warni dipadankan kain tenun dan selendang.


Baju Kurung Kedah baldu dipadankan dengan kain tenun.


Baju Kurung Kedah bercorak bunga kecil dipadankan kain batik sarung.


Baju Kebaya Labuh broked Cina dipadankan kain pelikat dan selendang sifon.


Baju Kebaya Labuh kain sifon corak flora dipadankan sarung pelikat selisih.


Baju Melayu Cekak Musang dipadankan samping kain tenun dan Baju Sikap.


Baju Melayu Cekak Musang biru dipadankan samping songket dan Baju Sikap fabrik broked.


Baju Kurung Kedah daripada sutera Cina dipadankan kain tenun. Berselendang sifon bersulam benang keemasan.


Baju Kurung Kedah corak tapak catur dipadankan kain songket sarung.


Baju Kebaya Labuh corak bunga renik rona hitam dipadankan kain batik lepas dan selendang.


Baju Kurung Kedah fabrik songket bunga tabur sedondon diserikan selendang songket bunga penuh.


Baju Melayu Cekak Musang polos lengkap bersamping kain songket dan Baju Sikap kain baldu bersulam mewah.

P/S: Sekejap lagi aku akan "paste"kan gambar pakaian tradisional Melayu Perak pula...
Sejarah adalah guru terbaik buat kita semua. Sejarah perlu difahami dan dihayati, bukan untuk dihafal. Jika kita tahu menghayati dan memahami sejarah, maka kita akan menemui kembali jalan yang membawa diri kita kepada asal-usul kita.
Reply

Props Report

Post on 3-3-2008 11:26 AM |All posts
Pakaian Tradisional Melayu Perak


Lelaki = Baju Melayu Cekak Musang, tengkolok, bengkung dan ikatan samping Perak (pakaian diraja).
Wanita = Pakaian Puteri Perak berseluar panjang songket jong sarat (pakaian diraja).


Lelaki = Baju Melayu Cekak Musang, kain samping ikatan Perak, bengkung dan kepala berhias Justar Sering (hiasan kepala yang dipakai di hari perkahwinan).
Wanita = Pakaian Puteri Perak berseluar Acheh dan berselendang songket penuh.


Pakaian Puteri Perak yang telah diubahsuai sebagai pakaian kebiasaan.


Baju Sikap Perak yang telah diubahsuai sebagai pakaian kebiasaan.


Pakaian Zarith Gangga (pakaian perkahwinan puteri diraja Perak) - Pakaian kemban dari songket dipadankan dengan Kebaya dan selendang dari pinggang yang dilepaskan di belakang bahu


Pakaian Puteri Perak dengan seluar Aceh songket, selendang dan samping juga dari songket tenun.


Pakaian Panglima - Baju Sikap dipadankan dengan Baju Melayu dan bersamping songket, bengkung dan tengkolok.


Pakaian Putera Perak - Baju Sikap baldu bertekat dipadankan dengan Baju Melayu Cekak Musang, samping dan bertali pinggang.


Baju Sikap digayakan selengkapnya - baju dalam, kain samping diikat lepas, bertali pinggang, tengkolok dan dokoh


Baju Melayu Cekak Musang fabrik sari coklat bersulam benang emas, berkain samping dan tengkolok songket sedondon.


Baju Kebaya Pendek dipadankan dengan kain tenun sutera. Pakaian seperti ini dipakai di Perak di dalam tahun-tahun 1930-an


Baju Kebaya Labuh kain les yang dipadankan dengan kain songket sarung


Kebaya Labuh broked merah cili dipadankan dengan kain merah polos, berselendang renda keemasan, tali pinggang dan dokoh berantai


Baju Puteri Perak juga dipanggil Baju Adat Aceh. Digayakan dengan selendang, pending bertali pinggang, dokoh berantai bercucuk sanggul dan dahi berhias gendek


Baju Melayu Cekak Musang dipadankan dengan kain samping songket berbengkung dan kepala berhias Justar Sering yang dipakai di hari perkahwinan
Sejarah adalah guru terbaik buat kita semua. Sejarah perlu difahami dan dihayati, bukan untuk dihafal. Jika kita tahu menghayati dan memahami sejarah, maka kita akan menemui kembali jalan yang membawa diri kita kepada asal-usul kita.
Reply

Props Report

Post on 3-3-2008 11:46 AM |All posts
Pakaian Tradisional Melayu Perlis


Lelaki = Baju Sikap dan bersamping dan seluar songket.
Wanita = Baju Kebaya Labuh songket.


Lelaki = Baju Sikap (Pakaian bangsawan Kedah dan Perlis pada masa dahulu).
Wanita = Baju Kebaya Labuh (pakaian rasmi wanita Perlis selain dari Baju Kurung Teluk Belanga).


Baju Kebaya Labuh


Baju Kebaya Labuh


Baju Kebaya Labuh songket merah pulasan benang emas.


Baju Kebaya Pendek yang yang dipakai dengan kain batik sarung.


Baju Kurung Kedah juga dipakai di Perlis.


Pakaian petani baju ringkas (Perlis)


Baju Kebaya Labuh songket bunga penuh.


Potongan Baju Sikap besar dari tenun corak tapak catur bunga tabur dipadankan dengan samping.


Baju Kebaya Labuh.


Baju Sikap pakaian adat.


Sepasang Baju Melayu Cekak Musang dan Kebaya Labuh (digunakan untuk acara rasmi di istana).


Kebaya Labuh tenunan songket sutera.
Sejarah adalah guru terbaik buat kita semua. Sejarah perlu difahami dan dihayati, bukan untuk dihafal. Jika kita tahu menghayati dan memahami sejarah, maka kita akan menemui kembali jalan yang membawa diri kita kepada asal-usul kita.
Reply

Props Report

Post on 3-3-2008 12:02 PM |All posts
Pakaian Tradisional Melayu Pulau Pinang


Lelaki = Baju Melayu Peranakan.
Wanita = Baju Panjang dan Baju Kecik.


Lelaki = Baju Melayu Peranakan.
Wanita = Baju Kebaya Sulam, pakaian yang digemari oleh kaum Nyonya dan Chettiar.


Baju Kebaya Sulam.


Baju Kebaya Labuh.


Lelaki = Baju Melayu Cekak Musang
Wanita = Baju Kebaya Sulam dan kain batik


Baju Kebaya Sulam.


Kebaya Sulam - Kebaya jarang yang dulunya dipakai dengan anak baju atau Baju Kecik di sebelah dalam.


Pakaian Nyonya muda dari Pulau Pinang, Baju Kebaya Sulam dan kain batik sarung.


Baju Kebaya Sulaman.


Baju Melayu Cekak Musang.


Pakaian lelaki Melayu Peranakan dari Pulau Pinang, Baju Kot yang dipadankan dengan seluar pantaloon, kain sarung pelikat serta tarbus Arab atau songkok.


Baju Panjang Nyonya dipakai dengan anak baju atau Baju Kecik.


Baju Kebaya Labuh.
Sejarah adalah guru terbaik buat kita semua. Sejarah perlu difahami dan dihayati, bukan untuk dihafal. Jika kita tahu menghayati dan memahami sejarah, maka kita akan menemui kembali jalan yang membawa diri kita kepada asal-usul kita.
Reply

Props Report

Rank: 10Rank: 10Rank: 10

Post on 3-3-2008 12:09 PM |All posts
ni semua boleh dianggap pakaian org bangsawan dan golongan pertengahan. Kalau golongan bawahan ni aku rasa bukan berpakaian mcm tuu...
Reply

Props Report

Post on 3-3-2008 12:16 PM |All posts
Pakaian Tradisional Melayu Selangor


Lelaki = Baju Melayu Cekak Musang, samping sutera tenun dan bengkung.
Wanita = Baju Kebaya Labuh (pakaian bangsawan wanita diperbuat dari sutera).


Lelaki = Baju Sikap Pendek
Wanita = Baju Bodo, pakaian yang berasal dari daerah Bugis (Baju Bodo bewarna hijau dipakai oleh gadis di dalam lingkungan istana dan dipakai dengan kain sarung sutera atau songket).


Kebaya Labuh.


Baju Sikap Selangor dipadankan dengan samping lepas dan tengkolok ikatan Makasar.


Kebaya Labuh.


Baju Sikap, pakaian istiadat negeri Selangor.


Baju Bodo dari daerah Bugis.


Pakaian masyarakat Banjar mengadungi Baju Sikap, samping, seluar dan tengkolok.


Pakaian Adat lelaki dari masyarakat Banjar terdiri dari Baju Adat, seluar, samping dan tengkolok


Pakaian asal seorang puteri Mandan dari Sulawesi.


Baju Bodo Bugis.


Baju Sikap berkolar tinggi dipadankan dengan Baju Melayu songket dan tengkolok sedondon.


Kebaya Labuh songket bunga tabur.


Lelaki = Pakaian adat masyarakat Banjar
Wanita = Baju Bodo (Pakaian Adat masyarakat Bugis) dengan kain sarung tenunan Bugis.


Lelaki = Baju Sikap dari kain tenun.
Wanita = Baju Kurung dan kain sarung songket.
Sejarah adalah guru terbaik buat kita semua. Sejarah perlu difahami dan dihayati, bukan untuk dihafal. Jika kita tahu menghayati dan memahami sejarah, maka kita akan menemui kembali jalan yang membawa diri kita kepada asal-usul kita.
Reply

Props Report

Post on 3-3-2008 12:28 PM |All posts
Pakaian Tradisional Melayu Negeri Sembilan


Lelaki = Baju Kurung Cekak Musang (Pakaian Adat berasal dari Sumatera Barat).
Wanita = Baju Kurung bersulam, kain sarung dan tekuk dada serta pakaian kepala 'tengkuluk'


Lelaki = Pakaian Adat pembesar Minangkabau dan Aceh.
Wanita = Baju Kurung dan penutup kepala 'tengkuluk'.


Baju Kurung Cekak Musang sutera.


Pakaian Adat Minangkabau.


Baju Sikap.


Pakaian wanita Minangkabau


Baju Kurung sutera.


Baju Kurung dipadankan dengan tekuk leher dari songket berhiaskan rerambu benang emas. Penutup kepala dari kain broked diperindah dengan benang emas juga


Baju Kurung (Pakaian asal wanita Minangkabau dan Palembang yang dipadankan dengan kain songket).


Baju Kurung Cekak Musang (pakaian adat Negeri Sembilan).


Baju Sikap yang lazim dipakai oleh bangsawan dan pembesar Negeri Sembilan dahulu.


Pakaian upacara pembesar dari Sumatera Barat. Baju Kurung Teluk Belanga tenunan sutera dan songket sarat ikatan pembesar


Pakaian lelaki biasa dari keturunan Minangkabau.


Pakaian upacara wanita Minangkabau.


Pakaian adat lelaki Negeri Sembilan yang berasal dari Sumatera Barat.
Sejarah adalah guru terbaik buat kita semua. Sejarah perlu difahami dan dihayati, bukan untuk dihafal. Jika kita tahu menghayati dan memahami sejarah, maka kita akan menemui kembali jalan yang membawa diri kita kepada asal-usul kita.
Reply

Props Report

Post on 3-3-2008 12:38 PM |All posts
Pakaian Tradisional Melayu Melaka


Lelaki = Baju Kurung
Wanita = Baju Kurung Teluk Belanga sutera.


Lelaki = Baju Sikap (pakaian pembesar Melaka)
Wanita = Baju Kurung Teluk Belanga


Wanita Chettiar menggayakan Baju Kebaya sulam kasa.


Lelaki = Baju Melayu Cekak Musang yang dilengkapi dengan Baju Sikap.


Baju Kurung Teluk Belanga.


Baju Kebaya Labuh Kuning.


Baju Kebaya Labuh.


Baju Kebaya Panjang dan Baju Kecik.


Baju Panjang Nyonya dan Baju Kecik kolar tinggi.


Baju Melayu Teluk Belanga.


Pengantin lelaki = Jubah Labuh
Pengantin perempuan = Baju kurung.


Baju Panjang Nyonya dipakai dengan Baju Kecik dan kain batik sarung.


Baju Kebaya Labuh.


Baju Melayu Cekak Musang.
Sejarah adalah guru terbaik buat kita semua. Sejarah perlu difahami dan dihayati, bukan untuk dihafal. Jika kita tahu menghayati dan memahami sejarah, maka kita akan menemui kembali jalan yang membawa diri kita kepada asal-usul kita.
Reply

Props Report

Post on 3-3-2008 12:48 PM |All posts
Pakaian Tradisional Melayu Terengganu


Lelaki = Baju Melayu berbelah depan.
Wanita = Baju Kebaya potongan lama.


Lelaki = Baju Melayu Teluk Belanga cara Terengganu.
Wanita = Baju Kurung Teluk Belanga.


Baju Kebaya Labuh kain kasa berbunga.


Baju Melayu yang dipakai oleh lelaki Melayu di Terengganu sejak zaman dahulu.


Baju Melayu Cekak Musang.


Kebaya Labuh.


Baju Riau Pahang.


Baju Melayu berkolar tinggi dipadankan dengan seluar yang asalnya disebut sebagai Seluar Pembesar.


Baju Kurung corak bunga tabur.


Baju Melayu Cekak Musang (pakaian anak-anak raja Terengganu).


Kebaya pendek.


Baju Riau Pahang (dipakai oleh keluarga diraja Terengganu pada masa dahulu).


Baju Kurung Teluk Belanga.
Sejarah adalah guru terbaik buat kita semua. Sejarah perlu difahami dan dihayati, bukan untuk dihafal. Jika kita tahu menghayati dan memahami sejarah, maka kita akan menemui kembali jalan yang membawa diri kita kepada asal-usul kita.
Reply

Props Report

Post on 3-3-2008 12:56 PM |All posts
Pakaian Tradisional Melayu Pahang


Lelaki = Baju Sikap dan Baju Melayu Cekak Musang.
Wanita = Baju Riau Pahang atau Baju Turki.


Lelaki = Baju Melayu Cekak Musang.
Wanita = Baju Kurung Cekak


Baju Riau Pahang songket penuh.


Baju Riau Pahang atau Baju Turki.


Baju Melayu Cekak Musang (Potongan klasik pakaian diraja pada masa dahulu).


Kebaya Labuh sutera.


Baju Kebaya Pendek potongan klasik.


Baju Teluk Kuantan.


Baju Teluk Kuantan.


Baju Kurung Teluk Belanga.


Baju Kebaya Labuh (Potongan klasik).


Baju Kurung Teluk Belanga, kain sarung ombak mengalun dan kain kelubung dari tenunan corak tapak catur.


Baju Melayu Teluk Belanga corak jalur berdiri (corak yang lazimnya dipakai oleh keluarga diraja negeri Pahang).
Sejarah adalah guru terbaik buat kita semua. Sejarah perlu difahami dan dihayati, bukan untuk dihafal. Jika kita tahu menghayati dan memahami sejarah, maka kita akan menemui kembali jalan yang membawa diri kita kepada asal-usul kita.
Reply

Props Report

123Next
Return Post new threads
You need to login first Login | Register Facebook Login

Important Notice: The views and opinions expressed on the forum or the related pages are of the owner alone, and are not endorsed by CARI, nor is CARI responsible for them. Due to the nature of the Internet forum is in real time, CARI does not, and can not censor any submission, but asks that each user use discretion and respect for other users, and does not contribute any word that is unlawful, harmful, threatening, abusive, harassing, tortious, defamatory, vulgar, obscene, libelous, invasive of another's privacy, hateful, or racially, ethnically or otherwise objectionable. CARI reserve the right to withhold and/or remove any link that might possibly hold an individual, entity or group ridicule, potential embarrassment or potential defamation. CARI also reserves the right to accept, edit and/or remove any link that is deemed inappropriate in any way.
Hosted by

Archiver|Mobile|CARI Malay Forums

GMT+8, 20-12-2014 10:55 AM , Processed in 0.159326 second(s), 25 queries , Gzip On.

Powered by Discuz!

© 2001-2012 Comsenz Inc.

Top