sharonss17 posted on 7-9-2009 08:51 PM

MAKANAN TRADISI JAWA DI MALAYSIA

Post Last Edit by Kacip_Fatimah at 22-3-2012 14:33

baru-baru ini saya sedang buat satu project tentang makanan orang jawa di malaysia.. boleh saya tahu mana boleh mendapat maklumat tentang topik ini dari internet... yg saya dapat cari dr internet semua resepi makanan orang jawa tetapi saya nak tahu cara makanan, bila makanan... tentang permakanan orang jawa..

baby_bro85 posted on 7-9-2009 10:54 PM

Post Last Edit by baby_bro85 at 7-9-2009 22:56

google x dpt maklumat ker??

setahu aku org jawa terkenal dgn nasi ambang iaitu makanan yg di makan bersama2 di dalam dulang..time makan selalu waktu kenduri kendara..

orang2 jawa suka makanan contoh mcm tempe kalau ikutkan mmg la biasa jer tapi ada khasiat tempe nie..kalau org peknen digalakkan makan sbb mempunyai khasiat.. time mkn pulak hmm sll tempe nie dimakan di buat lauk untuk harian..

ala aku bg isi yg bodoh2 la tapi dulu aku melayu kawen ngn org jawa jd tau sikit2 jer..bnyk yg aku x tau makan masa mula2 join dgn jawa nie..

perut lembu kalau ikutkan semua negeri makan perut lembu tapi org2 jawa kat sini aku tgk suka makan yg masih hijau..  kiranya yg ori.. diorg panggil babat..
tempat2 lain sll makan yg diimport sbb tu putih tapi org2 jawa nie makan yg masih hitam..diorg mmg basuh bersih guna air kapur semua siap pakai berus lagi tapi perut tu diorg x nak sampai putih katanya x sedap.. sllnya ada babat nie time ada kenduri kendara,hari raya..

paling femes sambal goreng sllnya mmg org jawa jer yg pndi buat.. bukan susah pun goreng tempe,ikan bilis,kacang ngn kentang goreng sampai kering pastu di masak lagi dgn sambal sampai kering..sll bnyk time raya diorg suka buat mkn sambal goreng nie dgn nasi,mkn mcm tu pun boleh gak.. aku baru tau sambal goreng tu hnya ada kat kwsn org jawa jer sbb ada member tanya mana nk dpt sambal goreng tu.. diorg gelar sambal goreng jawa.. hehee aku x tau maklumat aku salah atau betul tp itulah yg aku nmpk komuniti jawa di sini sll mkn..

ninoZ posted on 8-9-2009 02:20 AM

akceli dalam thread makanan indonesia sket sebanyak ada pasal makanan orang jawa nih..
tapi tak pe lah..kita bleh diskas pasal makanan tradisi jawa kat sini..

ladida posted on 8-9-2009 02:24 AM

sedap nya sambal goreng :drool3:

srisaujana posted on 8-9-2009 09:21 AM

sedap nya sambal goreng :drool3:
ladida Post at 8-9-2009 02:24 http://malay.cari.com.my/images/common/back.gif

nyampuk jap;P
mmg sedap{:3_85:}

blackrose posted on 8-9-2009 10:22 AM

Post Last Edit by blackrose at 8-9-2009 10:24

kalau tuan rumah izinkan saya list beberapa menu/makanan masyarakat jawa malaysia yang saya tahu...jawarian yang lain leh sama2 tolong yer...

1. nasi Ambeng...
http://4.bp.blogspot.com/_VgWd6MWdq9I/So1ub165suI/AAAAAAAAEXQ/uqBEhaloCBs/s400/DSCN1836.JPG
-disediakan ketika majlis-majlis kenduri kecil seperti kenduri doa selamat, tahlil dan kesyukuran
2. Sambal goreng (kering)
http://3.bp.blogspot.com/_VgWd6MWdq9I/SmaOhOzO-iI/AAAAAAAAES4/VmG6YxkgWOw/s400/sambalgoreng.jpg
-salah satu menu ketika majlis kenduri kahwin atau dijadikan kudapan
3. Sayur goreng Lada (versi basah)
http://1.bp.blogspot.com/_VgWd6MWdq9I/SmU4pUIgKLI/AAAAAAAAESI/tn6KOAjN6os/s400/P8270040.JPG
-menu ketika majlis kenduri kahwin, atau satu dari menu dalam nasi ambeng
4. Pecal
5. Sambal Tahun
6. Kuih  Lemper
5. Tempe
6.Bergedil
7. Masak semur

yang lain2 akan menyusul kemudian...

aweq_rimba posted on 8-9-2009 10:59 AM

sya org jawa ada x kat sini pernah dengar ayam masak ungkep? klu nak resepi dia sya blh bagi... mmg sedap tau n mudah membuatnya...

sweetfrangipani posted on 8-9-2009 12:11 PM

pecal pun antara makanan org jawa yg pemes..

baby_bro85 posted on 8-9-2009 02:24 PM

ayam masak ungkep pling femes kt sini.. mak mertua aku suka buat..
tp aku x pndi buat..

kuih lemper pun sedap..

juita posted on 8-9-2009 02:55 PM

mak jawa langat , bapak jawa sepang....cuma kalau sambal goreng tu kt tmpt bapak cam sambal goreng gambar blackrose, tp kalu kat mpt emak sebut sambal goreng mesti yang sayur goreng lada.
kalu masak kicap kitaorang x pakai cili tapi pakai lada hitam, masuk skali kayu manis dan bunga lawang, biasanya pakai kicap manis.
kalau makanan pantang plak tumis bawang putih, halia(hiris halus sbb kene telan), lada hitam...pastu masuk ayam,air sket buat kuah, buh garam sket, masak je ayam tu bleh makan.
my fav masak taucu.....isi dia yg suai ngan myselera hati ayam,kerang,tauhu lagi pedas lg sedap
lainnya masak ungkep/engkong dgn nasi kuning, sambal korek perghhhh bulan puasa nih!!!!
pecal nak sedap kena buh cekur, bergedil ti biasa kalu dah x de lauk nak masak...
semur x penah lak mak masak,kuih lemper tu aper ek??
orang jawa nih buruk lantak.....betik mengkal makan, kulit lembu makan, kalu ayam tu bulu jer tak makan.....lain part semer makan.tak tau la jawa tmpat lain......

alifinara posted on 8-9-2009 03:20 PM

Kuih lemper takde jual kat pasar:'(
Hanya jumpa masa kenduri kendara orang jawa.

blackrose posted on 8-9-2009 04:26 PM

Kuih lemper takde jual kat pasar:'(
Hanya jumpa masa kenduri kendara orang jawa.
alifinara Post at 8-9-2009 15:20 http://forum.cari.com.my/images/common/back.gif

ya.. kuih lemper  tu x jumpa kat pasar..pulut inti yang dibungkus siap berbarut bagai....:D

blackrose posted on 8-9-2009 04:29 PM

lagi satu orang jawa suka guna cekur dlm few masakan dia.. contohnya: utk kuah pecal, masak lemak cili api ikan darat pun letak cekur (sesetengah org  panggil masak pecel), dalam kerabu dan juga jamu2 dia

shiina posted on 8-9-2009 10:09 PM

Members yang original jawa...sudilah kongsi resepi sambal goreng...i suka sangatlah...resepi yang original lah kalau boleh...sedapnya sambal goreng ni...selalu makan masa kecik2 dulu...abah bawa balik nasi ambang masa rumah orang jawa di kampung kami buat kenduri...diorang bekalkan balik nasi ambang....sedapnya nasi ambang....kalau members rajin...bagilah resepi semua lauk dalam pakej nasi ambang....thanks...:loveliness:...

baby_bro85 posted on 9-9-2009 09:40 AM

hehehhe kalau aku minta resepi kat mak mertua aku boleh jer..
cuma malasnya nak taip bnyk2.. mak mertua aku nie leh tahan gak masakannya..

kalau masak guna cekur aku rasa kat sini diorg panggil masak getik..(tul ker aku eja?)

nasi ambang selalu kat dalam tu mesti ada sayur campur,serunding (bukan daging tapi pakai hampas kelapa) ayam goreng kadang2 ayam masak kicap..mihun goreng,ikan masin dan telur rebus.. kadang2 ikut suka hati tuan rumah nak letak apa..

masliana posted on 9-9-2009 10:26 AM

10# juita

oppsss pembetulan errkk.. jgn la ckp buruk lantak... buruk betul bunyinye.. kenapa terjadi mcm tu ?? sbb orang jawa ni dulu2nye dari endon, pastu susah la mengembara dari endon sampai sini, sure nk jimat cermat jd semua barang makanan yang boleh menampung kehidupan tu di makan, betik tu salah satu, (tp aku tak ske makan lauk betik). tp org jawa Xde masak lauk kulit rambai..hahahahha sape yang masak?? lu pk la sendiri

dan tabiat orang jawa ni kan, akan masak satu lauk je, tp banyak, dan dalam tu la ade ikan or else + sayur. eg: kalau masak lemak ikan, sekali ngan masukkan sayur. dah jadi ade ikan+sayur.. senang, Xpayh wat keje banyak kali.

slipargetah posted on 9-9-2009 11:09 AM

aku pun jawa gak..tapi jgn ler kata buruk lantak..
tak elok ler......

apikwaeh posted on 9-9-2009 11:21 AM

salam.
rasa kalau masak ungkep yg selalu saya buat..
ini sume agak2

ayam seekor - potong kecik2 baru sedap
bawang merah - tumbuk
bawang putih - tumbuk
ketumbar - tumbuk
halia - tumbuk
serbuk kari
air asam jawa
cili api

tumis bahan tumbuk. naik bau. masuk serbuk kari.sampai pecah minyak. masuk ayam.kacau sebati.api perlahan. tutup kejap. bila ayam dah lembut dan pecah minyak masuk air asam jawa, garam dan air sket je. masuk cili api sektoi2. tutup lagi. kacau. dah siap. angkat
makan dgn nasi panas.. sedapnya. nak2 tergigit cili padi..:)

ayam ungkep ni lagi sedap kalau 2-3 kali di panaskan.
kalau nak tahan lama jgn letak air bnyk.

selamat mencuba

sweetfrangipani posted on 9-9-2009 12:31 PM

sedapnyer kuih lemper.. sekarang susah sungguh nak dpt kuih tu..
dulu kalau kenduri kendara mesti org buat
hurmm nak suh mak buat lar...

juita posted on 9-9-2009 12:37 PM

16# masliana


mintak mahap bukan maksud apa-apa tapi penah ler dgr org ckp camtu so juita guna balik...sbbnya dia tau yg lauk kitaorg mkn tu kulit lembu...dah tu ada plak bagitau sayuran tu kulit ari ubi kayu(yg putih nipis lps kulit luar dikupas)........mintak mahap ler kalu terasa hati....tu belum lagik pasal tempe bijik getah.....

semer tu arwah nenek yang buat mak pun tak penah buat dah...nenek memang original dr indonesia
klau nasik ambeng kenduri zaman awal 80-an dulu derang makan siap-siap....baki makan tu barulah bawak balik...kitaorang panggil "berkat"...so yg tinggal kat umah ni isteri & anak makan la sisa yang ada tulang temulang ayam....tapi dah panggilnya berkat ...memang berkat sungguh camtu pun makan sedap jer.kenduri pun org laki jer pegi . Skangni je kat umah kenduri makan kuih muih nasi ambeng tu bwk balik leh makan ngan family.

Tingat satu masa tu kitaorg buat sup tulang ...tulang ayam ye lebihan toke sate kalu x dia buang gak ....ada plak tetamu dtg anak dia tanya mana isinya...adehhh!! memang ler makan tulang jerk..cicah ngan sambal kicap...now ni ada plak jual rangka ayam goreng salut tepung ....tingat dulu-dulu slalu gak buat

nasi ambeng kt tempt juita wajib serunding (kelapa, manis), masak taucu(pedas), mee goreng (dgn lada hitam x guna cili), ayam potong 4, timun, rempeyek..kengkadang ada ikan masin bulu ayam
skang byk x buat dah tapi kalu kenduri tahun baru muharam mesti ada berkat tambahan pulut ,rendang ngan telur goreng dihiris...ada satu waktu tak prasan sambutan apa makan nasik kuning ngan ayam engkong...ayam masak sekor nak makan baru potong-potong

masak ungkep juita tak de cili @ serbuk kari sbb masakannya jenis lemak manis...guna jintan putih/manis, ketumbar,halia,serai dan utk pedas mkn ngan sambal korek (ni letak cekur gak)

ashra posted on 9-9-2009 03:17 PM

camne wat kuih lemper?

seroja1 posted on 9-9-2009 03:26 PM

paling suka makan kulit lembu buat sambal tahun.. sedap....

ahysa posted on 9-9-2009 03:27 PM

baru 2 hari lepas masak pecel ayam...fuhhhh...sedap terangkat...teringat ingat sampai skarang :drool3:

benda paling penting buat pecel...cekur atau kencur...kalau tak memang tak cukup syarat.

blackrose posted on 10-9-2009 10:33 AM

baru 2 hari lepas masak pecel ayam...fuhhhh...sedap terangkat...teringat ingat sampai skarang :drool3:

benda paling penting buat pecel...cekur atau kencur...kalau tak memang tak cukup syarat.
ahysa Post at 9-9-2009 15:27 http://forum.cari.com.my/images/common/back.gif

yup agreed with you

masliana posted on 10-9-2009 10:43 AM

23# ahysa

cammane nk buat pecel ayam??
Page: [1] 2 3
View full: MAKANAN TRADISI JAWA DI MALAYSIA